Μηπως Πασχω Απο Κρισεις Πανικου;

Γράφει η Τζοβάρα Αγγελική, ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια*

 

Αν έχετε βιώσει μία ξαφνική αίσθηση αφόρητου άγχους, δυσφορίας και φόβου τότε είναι οικεία σε σας η κατάσταση της κρίσης πανικού. Η καρδία χτυπάει πολύ δυνατά, δεν μπορείτε να αναπνεύσετε και ακόμα νιώθετε ότι πεθαίνετε ή τρελαίνεστε. Επίσης η κρίση προκαλεί απόσυρση από τις φυσιολογικές καθημερινές δραστηριότητες.

Η κρίση πανικού περιγράφεται ως το σύνολο σωματικών συμπτωμάτων που ενεργοποιούνται έπειτα από έντονο φόβο και άγχος, ενδέχεται να συμβούν κάποιες φορές στη ζωή ενός ανθρώπου ή αρκετά συχνότερα. Tα συμπτώματα της κρίσης πανικού αναπτύσσονται απότομα και συνήθως κορυφώνονται μέσα σε 5 έως 20 λεπτά ενώ μπορεί να εμφανιστούν οποτεδήποτε και οπουδήποτε όπως όταν είστε για ψώνια, όταν περπατάτε στο δρόμο, όταν οδηγείτε ή όταν κάθεστε στον καναπέ του σπιτιού σας.

Τα συμπτώματα της κρίσης πανικού είναι:

  • ταχυκαρδία
  • δύσπνοια
  • πόνος στο στήθος ή δυσφορία
  • τρέμουλο
  • αίσθημα πνιγμονής
  • αίσθημα αποπραγματοποίησης ή αποπροσωποποίησης
  • εφίδρωση
  • ναυτία
  • ζαλάδα
  • μούδιασμα
  • ρίγη και εξάψεις
  • φόβος ότι το άτομο θα πεθάνει ή θα τρελαθεί

Τα συμπτώματα όμως μπορεί να οφείλονται και σε άλλες αιτίες και να παρερμηνεύονται από τον ασθενή. Αυτά περιλαμβάνουν τις ενδοκρινολογικές διαταραχές όπως η υπογλυκαιμία, ο υπερθυρεοειδισμός, ο υποθυρεοειδισμός, οι καρδιακές διαταραχές όπως η πρόπτωση μητροειδούς βαλβίδας, καρδιακές αρρυθμίες, κυκλοφορικό, υπέρταση, έμφραγμα του μυοκαρδίου, αναπνευστικό, νευρολογικές διαταραχές όπως επιληψία, διαταραχές στον προθάλαμο και χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών

Επίσης ενδέχεται να πάσχετε από κρίση πανικού όταν:

  • βιώνετε συχνές και αιφνίδιες κρίσεις πανικού που δεν σχετίζονται με κάποια συγκεκριμένη κατάσταση
  • ανησυχείτε συχνά για μια επερχόμενη κρίση
  • συμπεριφέρεστε διαφορετικά λόγω της κρίσης πανικού όπως το να αποφεύγετε μέρη και καταστάσεις

Ενώ μία κρίση πανικού μπορεί να διαρκέσει λίγα λεπτά, η επίπτωση που έχει μπορεί να αφήσει συναισθηματικό αποτύπωμα. Η ανάμνηση του έντονου φόβου και τρόμου που αισθάνεται κανείς στη διάρκεια των κρίσεων έχει αρνητική επίδραση στην αυτοπεποίθηση και μπορεί να προκαλέσει σημαντική έκπτωση των καθημερινών δραστηριοτήτων. Ως εκ τούτου, η κρίση πανικού επιφέρει τα παρακάτω:

Προσδοκητικό άγχος – αντί να αισθάνεται κανείς ήρεμος στα ενδιάμεσα διαστήματα μεταξύ των κρίσεων, νιώθει άγχος και ένταση ότι «θα τον ξαναπιάσει». Αυτό το άγχος πηγάζει από το φόβο των μελλοντικών κρίσεων και όσων θα επακολουθήσουν.

Αποφυγή – το άτομο αρχίζει να αποφεύγει συγκεκριμένες καταστάσεις ή μέρη. Αυτή η αποφυγή μπορεί να βασίζεται στην πεποίθηση ότι η κατάσταση που αποφεύγεται προκάλεσε την προηγούμενη κρίση και φυσικά θα προκαλέσει και τις επόμενες.  Επίσης μπορεί να αποφεύγονται μέρη στα οποία η διαφυγή θα ήταν δύσκολη ή η βοήθεια μη διαθέσιμη σε μια ενδεχόμενη κρίση. Για παράδειγμα θα μπορούσε να αποφεύγει κανείς:

  • πολυσύχναστα μέρη όπως τα εμπορικά κέντρα ή τα αθλητικά γήπεδα.
  • αυτοκίνητο, αεροπλάνο, υπόγειοι σταθμοί και άλλα μέσα μεταφοράς.
  • κοινωνικές συγκεντρώσεις, εστιατόρια ή άλλες καταστάσεις όπου θα ήταν ντροπιαστικό να πάθει κανείς κρίση πανικού.
  • σωματική άσκηση σε περίπτωση που πυροδοτήσει την κρίση.
  • συγκεκριμένα φαγητά ή ποτά όπως αλκοόλ, καφεΐνη, ζάχαρη ή συγκεκριμένα φάρμακα.
  • να αποφεύγει οποιοδήποτε μέρος εκτός αν συνοδεύεται από ένα δικό του άτομο που τον κάνει να νιώθει ασφάλεια. Σε πιο σοβαρές καταστάσεις μόνο το σπίτι είναι ασφαλές μέρος.

Όταν βλέπουμε ένα φίλο ή ένα αγαπημένο μας πρόσωπο να υποφέρει από κρίσεις πανικού μπορεί να είναι ιδιαίτερα ψυχοφθόρο. Η αναπνοή του γίνεται πολύ γρήγορη, ζαλίζεται, τρέμει, ιδρώνει ή σκέφτεται ότι παθαίνει έμφραγμα. Όσο παράλογος κι αν σας φαίνεται ο τρόπος σκέψης και αντίδρασής του, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι για εκείνον ο κίνδυνος φαίνεται πραγματικός. Δεν θα βοηθήσει αν του λέτε να ηρεμήσει ή αν υποβαθμίζετε το φόβο του. Βοηθώντας τον όμως να ξεπεράσει μια κρίση, φοβάται λιγότερο τις μελλοντικές κρίσεις. Μερικά από εκείνα που μπορείτε να κάνετε σε μια κρίση ενός αγαπημένου προσώπου:

Κρατήστε την ψυχραιμία σας. όταν είστε ήρεμοι, με κατανόηση και μη επικριτικοί θα τον βοηθήσετε να το ξεπεράσει ευκολότερα εκείνη τη στιγμή.

Δώστε προσοχή στην αναπνοή του. Βρείτε ένα ήσυχο μέρος και καθίστε μαζί του καθοδηγώντας τον να αναπνέει αργά με βαθιές ανάσες για λίγα λεπτά.

Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να ζητήσει βοήθεια.

Η θεραπεία εκλογής για την διαταραχή πανικού είναι η γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία η οποία επικεντρώνεται στο τρόπο που σκέφτεται το άτομο αλλά και στις συμπεριφορές που διατηρούν και πυροδοτούν τις κρίσεις. Η θεραπεία αυτή έχει υψηλή αποτελεσματικότητα στη διαταραχή πανικού με βάση τις τελευταίες έρευνες. Ωστόσο, η διαταραχή πανικού μπορεί να αντιμετωπιστεί και όσο γρηγορότερα ζητήσετε βοήθεια τόσο το καλύτερο. Με την κατάλληλη θεραπεία μπορούν να μειωθούν τα επεισόδια κρίσης πανικού, να ανακτήσετε την αυτοπεποίθησή σας και να πάρετε τον έλεγχο της ζωής σας ξανά.

*Η Αγγελική Τζοβάρα είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στην γνωσιακή-συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία, τη θεραπεία σχημάτων και την θεραπεία ζεύγους (eft), με έδρα την Ηγουμενίτσα, τηλ. επικοινωνίας 6983719069

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *