Μηπως Ο Συντροφος Μου Με Χειριζεται Συναισθηματικα;

Γράφει η Τζοβάρα Αγγελική, ψυχολόγος-  ψυχοθεραπεύτρια*

Η ελεύθερη και ασφαλής έκφραση των σκέψεων και των πεποιθήσεων αποτελούν νευραλγικά στοιχεία μιας υγιούς και ευτυχισμένης σχέσης. Όταν δύο άνθρωποι λειτουργούν με τον παραπάνω τρόπο, δημιουργούν έναν ασφαλή και ιδιαίτερο δεσμό. Μία σχέση δεν είναι πάντα ισορροπημένη κάθε μέρα, αλλά σε βάθος χρόνου όλα εξισορροπούνται. Ο σύντροφος προσφέρει συναισθηματική στήριξη όταν ο άλλος περνάει μια οποιαδήποτε κρίση και μέσα στο χρόνο, η κρίση θα τελειώσει και η συναισθηματική στήριξη θα επιστρέψει στον άλλο σύντροφο. Ο αμοιβαίος σεβασμός που παρουσιάζουν δύο άτομα σε μία σχέση, τα βοηθά να διατηρήσουν τα προσωπικά τους όρια στην κοινή τους πορεία.

Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν κανείς αντιληφθεί ότι χειραγωγείται συναισθηματικά από τον σύντροφό του και ταλαντεύεται για την ευτυχία που υποτίθεται του προσφέρει η παρούσα σχέση. Παρακάτω ακολουθούν μερικά σημάδια ενός συναισθηματικά χειριστικού συντρόφου που θα πρέπει να προσέξετε:

  • Σας κάνει να λυπάστε ή να νιώθετε ενοχές επειδή εκφράζετε τα παράπονά σας γιατί το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι τα δικά του προβλήματα που είναι πάντα σημαντικότερα. Είναι αδύνατον να αναπτυχθεί μία σχέση εμπιστοσύνης όταν δεν μπορεί κανείς να μιλήσει ελεύθερα για ό,τι τον απασχολεί μέσα σ’ αυτή.

  • Λέει ψέματα, υπερβάλει ή υποκρύπτει την αλήθεια προσπαθώντας να σας χειριστεί συναισθηματικά. Θα διαστρεβλώσει τα γεγονότα για να υποστηρίξει τα επιχειρήματά του, κάνοντας αδύνατο για σας να τα αμφισβητήσετε. Είναι επίσης πιθανό να συμφωνήσει σε κάτι μαζί σας και στη συνέχεια να το αρνηθεί.

  • Σας κάνει να αισθάνεστε τύψεις, μία κλασική τεχνική του συναισθηματικά χειριστικού συντρόφου. Πάντα εκείνος έχει σημαντικότερες ανάγκες, πρέπει να τον σκέφτεστε, να παρατάτε τις δικές σας υποχρεώσεις για να τον κάνετε να νιώθει καλύτερα, φταίτε εσείς για τα προβλήματά του ή επειδή δεν τον καταλαβαίνετε. Η ακραία μορφή συναισθηματικής χειραγώγησης μπορεί να εκφραστεί μέσω απειλών ότι θα κάνει κακό στον εαυτό του ή ότι είστε εσείς η αιτία που δεν αισθάνεται καλά.

Ο συναισθηματικά χειριστικός σύντροφος ενδέχεται να δημιουργήσει ακόμα και  προβλήματα ψυχικής υγείας στον έτερο σύντροφο. Όσο νωρίτερα συνειδητοποιήσετε ότι πέφτετε θύματα συναισθηματικής χειραγώγησης πρέπει να δράσετε για να τον σταματήσετε ή να απομακρυνθείτε από τον χειριστικό σύντροφο. Παρακάτω ακολουθούν μερικές προτάσεις για το πώς να αντιδράσετε:

  • Θυμηθείτε ότι αξίζετε και ότι έχετε το αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα στον σεβασμό. Δεν υπάρχει ποτέ κανένας λόγος για κάποιον να υψώνει τη φωνή του, να σας τρομοκρατεί ή να σας χτυπήσει. Όταν μια συζήτηση καταλήγει σε φωνές, απομακρυνθείτε. Προτείνετε να αναβάλετε την κουβέντα μέχρι αν ηρεμήσει ο σύντροφός σας. Όταν διαφωνείτε με τον σύντροφό σας, έχετε το δικαίωμα να εκφράσετε τη γνώμη σας, καθώς είστε ισότιμοι με εκείνον και αξίζετε σεβασμό.

  • Μην κατηγορείτε τον εαυτό σας. Δεν ευθύνεστε σε καμία περίπτωση εσείς όταν κάποιος θυμώνει και δεν ελέγχει τον εαυτό του. Μην δεχτείτε την ενοχή που ο σύντροφος προσπαθεί να σας κάνει να αισθανθείτε («εσύ φταις που μου βγάζεις τον κακό μου εαυτό»). Αν δεν του αρέσει η συμπεριφορά σας ή η γνώμη σας, δεν έχει το δικαίωμα να σας κάνει να πιστέψετε ότι ευθύνεστε εσείς γι’ αυτό.

  • Χρησιμοποιήστε το χρόνο υπέρ σας. είναι δύσκολο να πάρετε μία σωστή απόφαση υπό πίεση, κάτι που ο συναισθηματικά χειριστικός σύντροφος χρησιμοποιεί κατά κόρον. Θα σας αναγκάσει να συμφωνήσετε σε κάτι πριν το σκεφτείτε καλά, ελπίζοντας ότι θα το κάνετε. Αντί να απαντήσετε αμέσως, πάρτε το χρόνο σας απομακρυνόμενοι ενώ σκέφτεστε τι θέλετε να κάνετε. Το να αντιταθεί κανείς σε έναν συναισθηματικά χειριστικό σύντροφο είναι δύσκολο αλλά εφικτό. Το σημαντικό είναι να πείτε όχι και να το εννοείτε.

  • Μείνετε ασφαλείς. Αν αισθάνεστε ότι αντιμετωπίζοντας τον σύντροφό σας είναι πιθανό να σας βάλει σε κίνδυνο, καλό θα είναι να μιλήσετε στους δικούς σας ανθρώπους ή σε ειδικούς και να απομακρυνθείτε από μια τόσο τοξική σχέση. Εκτός από τη σωματική σας ακεραιότητα προέχει και η ψυχική σας υγεία.  Περιορίστε την επαφή σας με έναν τέτοιο σύντροφο καθώς τα μηνύματα που δέχεστε από εκείνον είναι καταστροφικά.

Σεβαστείτε κι αγαπήστε τον εαυτό σας. Είναι εύκολο να σχετιστείτε με έναν συναισθηματικά χειριστικό σύντροφο αλλά είναι ταυτόχρονα κι επιβεβλημένο να συνειδητοποιήσετε τι συμβαίνει ώστε να απαλλαγείτε από την τοξικότητα αυτής της σχέσης. Η ελευθερία να εκφράζετε τις σκέψεις και τη συμπεριφορά σας είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία σας και την ψυχική σας ισορροπία.

 

*Η Αγγελική Τζοβάρα είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στην γνωσιακή-συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία, την θεραπεία σχημάτων και την θεραπεία ζεύγους με έδρα την Ηγουμενίτσα, τηλ. επικοινωνίας 6983719069

πηγή: http://www.diavouleusi.gr/

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *